BLOG O DESIGNU, O FRONTENDU, O HUDBĚ A O ŽIVOTĚ

Končím s tvorbou plakátů. Víceméně…

Dá se říct, že právě plakáty na různé hudební akce odstartovaly mé působení grafika na volné noze. Jenže člověk stárne, mění se svět kolem něj a mění se také on sám. A někdy je prostě potřeba udělat ne zrovna jednoduché rozhodnutí.

O tom, jakým směrem směřovat svou tvorbu, co se plakátů týče, jsem přemýšlel hodně dlouho. Nakonec jsem dospěl k názoru, že změna je nevyhnutelná.

Takže aby bylo jasno – s tvorbou plakátů nekončím. Jen nastavuji dost přísná pravidla, která se nepochybně projeví na drastickém poklesu zakázek, což je vlastně jedna z věcí, o které mi jde. Ona pravidla jsou tři, a to následující:

 

Pravidlo č.1: Cena
Počínaje tímto datem už odmítám dělat flyery za přátelskou cenu 500,- za kus. Odteď si za plakát účtuji 1000,- Kč.

Pravidlo č.2: Čas
Počínaje tímto datem odmítám dělat flyery s deadline typu “už včera bylo pozdě”. Na každý plakát chci mít minimálně 2 týdny času od chvíle, kdy jsou mi dodány všechny podklady – tzn. veškeré informace o akci, které mají být na plakátu obsaženy.

Pravidlo č.3: Množství
Počínaje tímto datem omezuji množství mnou vyprodukovaných flyerů na jeden kus do měsíce. Kdo dřív příjde, ten dřív bere.

 

A to je vše. Asi si teď říkáte, proč jsem se takto rozhodnul. Budiž tedy můj motiv vysvětlen.

 

Jeden z mnoha mých vývtorů

Jeden z mála mých plakátů, se kterými jsem spokojený.

 

Není to o tom, že bych na lidech chtěl vyrýžovat, protože je mi úplně jasné, že litr za plakát dá málokdo. Současná cena 500,- je ale příliš nízká, profesionál si tuto částku naúčtuje za jednu hodinu práce. Když dělám plakát, tak z toho Photoshopu chci vysypat něco, co bude opravdu stát za to. Vizuálně propracovaný a na první pohled hezký plakát, se kterým bude spokojený pořadatel, budou z něj unešení návštěvníci akce a já budu vědět, že jsem odvedl zatraceně dobrou práci. A to se se současnou cenou prostě neslučuje. Buď na plakátu strávím množství času adekvátní (ehm) k jeho ceně, přičemž výsledky pak většinou bývají přinejlepším průměrné, nebo se na něm zaseknu na několik dní a ačkoliv jsem pak s výsledkem maximálně spokojen, v podstatě na takovém díle dost prodělám. Navíc je také potřeba vzít v potaz fakt, že u každého druhého plakátu příjde po jeho dokončení ještě minimálně jeden požadavek na úpravy, ať už jde o lineup, loga sponzorů či cokoliv jiného. A věřte nebo ne,  změna byť  jednoho jediného jména v lineupu může rozhodit kompletní rozložení textu, což znamená spoustu práce navíc. Předpokládám, že pravidla ohledně času a množství vyprodukovaných plakátů do měsíce už dále ani vysvětlovat nemusím. Pointa je nasnadě…

Dobrá grafika není hotová za hodinu, ale potřebuje uzrát. To chce čas. A můj čas je drahý.